1. Mijn kantoor

De context

De wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten en houdende diverse bepalingen heeft de gedragsregels AssurMiFID ingevoerd in de verzekeringsmarkt.

Deze zijn sinds 1 mei 2015 van toepassing op het Belgische grondgebied.

Door de wet 6 december 2018 tot omzetting van de Richtlijn (EU) 2016/97 van het Europese Parlement en de Raad van 20 januari 2016 betreffende de verzekeringsdistributie zijn deze gedragsregels opgenomen in de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen.

Hierdoor spreken we nu over de IDD-gedragsregels waarbij IDD staat voor Insurance Distribution Directive.

Om deze wetgeving te respecteren, is ons kantoor verplicht om u de volgende informatie te verstrekken:

 

Wij ben ik?

Verzekeringsmakelaar Pure Finance

A:    Steenweg naar Wetteren 4, 9200 Schoonaarde    

T:     0499/53.79.19

E:    rim@pure-finance.be 

W:   www.pure-finance.be

ON: 0543.378.162                            

FSMA Register Verzekeringstussenpersonen:0543378162

 

Ik ben ingeschreven als distributeur van verzekeringen onder het nummer 0543378162 in het register van verzekeringstussenpersonen, bijgehouden door de FSMA, Congresstraat 12-14, 1000 Brussel.

U kunt mijn gegevens dan ook terugvinden op de website van de FSMA op www.fsma.be.

Ik ben steeds tot uw dienst in het Nederlands. 

U kunt met mijn kantoor communiceren via de telefoon, de mail, uw klantenzone en op mijn website.

Voor al uw vragen en problemen kunt u in eerste instantie terecht in mijn kantoor.

Klachten kunnen ook ingediend worden bij de Ombudsdienst Verzekeringen VZW in 1000 Brussel, de Meeûssquare 35, tel. 02 547 58 71 – fax 02 547 59 75 - email info@ombudsman-insurance.be - website https://www.ombudsman-insurance.be/nl

 

2. De door mijn kantoor voorgestelde producten en diensten

Informatie over het begrip ‘Verzekeringsbemiddeling’

Pure Finance biedt diensten van verzekeringsbemiddeling aan.

Deze diensten zijn omschreven in de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen en de herverzekeringen.

Als verzekeringsbemiddelingsdiensten worden beschouwd één of meerdere van de volgende diensten, wanneer zij één of meerdere  verzekeringsovereenkomst(en) betreffen:

  • Het adviseren over verzekeringscontracten,
  • Het aanbieden van verzekeringscontracten,
  • Het voorstellen van verzekeringscontracten,
  • Het verrichten van voorbereidend werk tot het sluiten van verzekeringscontracten,
  • Het sluiten van verzekeringscontracten,
  • Het assisteren bij het beheer en
  • de uitvoering van verzekeringsovereenkomsten

Mijn kantoor is actief in de volgende verzekeringstakken

  • Levensverzekeringen niet verbonden met beleggingsfondsen, met uitzondering van bruidsschat- en geboorteverzekeringen
  • Bruidsschat- en geboorteverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen
  • Levens- bruidsschat- en geboorteverzekeringen in verband met beleggingsfondsen
  • Kapitalisatieverrichtingen

3. Mijn vergoedingen

Extra info over mijn vergoedingen

Voor mijn diensten van verzekeringsbemiddeling ontvang ik in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming, die deel uitmaakt van de premie die u als klant betaalt.

Daarnaast is een vergoeding mogelijk die verbonden is aan de verzekeringsportefeuille van mijn kantoor bij de betreffende verzekeringsonderneming of voor bijkomende taken ingevuld door mijn kantoor. Voor meer informatie contacteer mijn kantoor.

Het is ook mogelijk dat ik voor mijn diensten van verzekeringsbemiddeling een vergoeding van u als klant ontvang.

In overeenkomst met de gangbare wetgeving, heeft mijn kantoor een vergoedingspolitiek opgesteld. Bijkomende informatie over deze politiek zal u bezorgd worden op een duurzame drager na een eenvoudige vraag.

 

4. Mijn belangenconflictenbeleid

Wetgevend kader

Het belangenconflictenbeleid in de verzekeringswereld vind haar oorsprong in het Koninklijk Besluit van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten.

Deze wetgeving voorziet onder andere de verplichting voor de verzekeringsdistributeurs om een dergelijks beleidsnota op te stellen en om alles in het werk te stellen om deze operationeel te houden.

Dit beleid moet uitgeschreven zijn.

Verder zijn zowel ik als alle toekomstige medewerkers van mijn kantoor op de hoogte of zullen op de hoogte gebracht worden van dit beleid door middel van een instructienota.

De wettelijke regeling in verband met de belangenconflicten is een aanvulling op de fundamentele gedragsregel. Deze regel wordt door de toekomstige medewerkers van mijn kantoor geëerbiedigd door zich loyaal, billijk en professioneel in te zetten voor de belangen van de klant bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.

Op basis van voorgaande heeft mijn kantoor een beleid in verband met het beheer van de belangenconflicten opgesteld, waarvan de volgende tekst een samenvatting is.

Een exemplaar van het volledig beleid kan bekomen worden op mijn kantoor.

Welke Belangenconflicten?

Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft mijn kantoor in een eerste fase de mogelijke belangenconflicten in mijn kantoor geïdentificeerd.

Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen :

  1. mijn kantoor en haar verbonden personen met inbegrip van haar bestuurders, zaakvoerders, de personen die controle uitvoeren, medewerkers die betrokken zijn in het verlenen van verzekeringsbemiddelingsdiensten en een klant of
  2. tussen meerdere klanten onderling.

Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van mijn kantoor.

Bij de beoordeling naar mogelijke belangenconflicten heeft mij kantoor de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de klant worden geschaad.

Het gaat om:

  • Situaties waarbij winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste van de cliënt;
  • Situaties waarbij mijn kantoor een ander belang heeft bij het resultaat van de dienst of transactie;
  • Situaties met een financiële drijfveer om andere cliënten te laten voorgaan.
  • Situaties waarbij hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend;
  • Situaties waarbij mijn kantoor een vergoeding ontvangt van een andere persoon dan de cliënt voor de geleverde diensten van verzekeringsbemiddeling.
  • Situaties waarbij mijn kantoor deelnemingen van minstens 10% bezit in stemrechten of van het kapitaal van de verzekeringsonderneming(en);
  • Situaties waarbij de verzekeringsonderneming(en) deelnemingen van minstens 10% bezit(ten)van de stemrechten of van het kapitaal van mijn kantoor.

Maatregelen van mijn kantoor

Mijn kantoor neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de klant primeert.

Het gaat onder meer om:

  • Een beleid dat erop toeziet dat de verbonden personen enkel bemiddelen m.b.t. verzekeringsovereenkomsten waarvan zij de essentiële kenmerken kennen en in staat zijn om aan de cliënten toe te lichten.
  • Een beleid dat het recht voorbehoudt van mijn kantoor om bij ontstentenis van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de klant;
  • Een regeling inzake het ontvangen van voordelen;
  • Een beleid dat erop toeziet dat alle informatie die onze verbonden personen verstrekken correct, duidelijk en niet misleidend is.

Indien noodzakelijk zal het beleid inzake belangenconflicten van mijn kantoor aangepast en/of geactualiseerd worden.

Wat is de procedure?

  1. Identificatie belangenconflict
  2. Kan MiFID grondwet nageleefd worden?
    1. Nee --> Geen dienstverlening
    2. Ja --> Volstaan maatregelen?
      1. Ja --> Dienstverlening
      2. Nee --> Specifieke transparantie --> Dienstverlening

Specifieke transparantie

Wanneer in een concrete situatie mijn organisatorische of administratieve maatregelen onvoldoende garantie zouden kunnen bieden om een belangenconflict te vermijden, zal u schriftelijk of op een andere duurzame drager geïnformeerd worden door ons kantoor over de algemene aard en/of de bronnen van het belangenconflict.

De uiteindelijke gevolg dat gegeven moet worden deze sinds met betrekking tot het belangenconflict zal u steeds toekomen.

Wanneer een specifiek belangenconflict niet vermeden kan worden, dan kan het zijn dat mijn kantoor de vraag van de klant zal weigeren om diens belangen te vrijwaren.

U kan steeds met mij contact op nemen voor meer informatie.

Contact

U kan steeds contact met mij opnemen voor meer informatie.

Verzekeringsmakelaar Pure Finance
Steenweg naar Wetteren 4
9200 Schoonaarde
België

ON: 0543.378.162

Website: www.pure-finance.be
Email: rim@pure-finance.be
Telefoonnummer: +32 499 53 79 19